FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/12/2013

Rättsförhållandet mellan grannar

Jag har en tomt som angränsar mot allmänning. Min granne (kommunen) har ett antal träd vars grenar växer in över min tomt. Jag har läst flera svar här på sidan och förstått min rätt att efter påtalande kapa grenarna vid tomtgränsen. Problemet är att grenarna sitter så högt upp att de inte låter sig kapas stående på stege, det krävs en skylift för att utföra arbetet. Återväxten på grenarna är ca 50 cm per år varför skylift behövs åtminstone vart annat år. Är det verkligen jag som ska stå för denna kostnad eller borde kommunen göra det?

Lawline svarar

Hej!

Vad jag kan hitta innehåller inte lagen någon skyldighet för markägaren till ett träd med överskjutande grenar att hålla dessa från grannens tomt. Däremot finns, vilket du verkar känna till, en rätt för dig att enligt 3 kap. 2 § jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) ta ner grenarna som skjuter över på din tomt.

Mitt förslag är att du kontaktar kommunen och försöker diskutera fram en lösning på problemet. Förhoppningsvis är de tillmötesgående.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare