FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/08/2015

Rättigheter vid felmärkt vara

Hej!

Jag köpte en barnstol på en hemsida där den va nersänkt till 1999:- från ordinarie 4999:-. Jag fick orderbekräftelse där jag fick mitt ärendenummer och fakturanummer eftersom jag valde alternativet faktura.

Nu påstår butiken att den va felmärkt, har jag fortfarande rätt att få min stol ett rabatterat pris?

//

Kim

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Den första frågan som måste besvaras i ditt fall är huruvida ett bindande avtal mellan dig som konsument och nätbutiken har ingåtts. Innan ett avtal slutits har nämligen näringsidkaren rätt att ändra priset på varan och konsumenten har då ingen rätt att kräva att få köpa varan till det felaktiga priset.

Bindande avtal sluts genom anbud och accept, 1 § lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen), se (https://lagen.nu/1915:218#P1S1). Bindande avtal i en butik ingås vid kassan och i en nätbutik vid motsvarande. En orderbekräftelse bör innebära att ett bindande avtal har uppkommit och du skulle i sådant fall kunna hävda din rätt mot butiken.

I ditt fall såldes stolen i fråga till ett nedsatt pris. Den andra frågan som då måste besvaras är huruvida du som köpare insåg eller borde ha insett att det pris som angavs, till följd av en felskrivning, var ett misstag. Med hjälp av 32§ avtalslagen se (https://lagen.nu/1915:218#P32S1), kan butiken häva köpet om du borde insett att priset var felaktigt och alltså varit i ond tro. Om du däremot var i god tro blir säljaren bunden av sitt misstag och du har rätt att köpa stolen till det nedsatta priset.

Frågan om du var i ond tro beror på omständigheterna. Om du hade någon insikt om att priset var nedsatt till följd av ett misstag, eller om priset kan anses vara anmärkningsvärt lågt mot vad som är normalt, kan du anses vara i ond tro.

Mitt råd till dig är att, om du inte redan har gjort det, vända dig direkt till företaget i fråga till att börja med. På konsumentverkets hemsida finns en klagoguide du kan ta hjälp av.

Lycka till!

Angelica AhlströmRådgivare