Rättigheter som provanställd

Hej! Jag är provanställd i en butik sedan den 10/7. Jag är anställd på 5h/v. De senaste månaderna har jag i snitt arbetat 18h/v. Kan jag på något sätt kräva ett högre kontrakt? Har lämnat in en ansökan om att jag är intresserad av ett högre kontrakt. Nu har de nyss anställt en tjej på 10h/v. Borde inte jag/mina kollegor ha företrädesrätt och kan vi på något sätt överklaga att vi inte blivit tillfrågade denna tjänst först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generellt sett är en provanställning en väldigt osäker anställning eftersom arbetsgivaren kan avsluta din prövotid när som helst. Arbetsgivaren behöver heller inte någon särskild anledning för att avsluta din prövotid. I lagen om anställningsskydd [nedan kallad LAS] finns det några få regler om provanställdas situation.

Dina rättigheter i detta fallet beror mycket på om du har ett personligt avtal mellan dig och arbetsgivaren, eller om du omfattas av ett kollektivavtal som finns på arbetsplatsen. Om du omfattas av ett kollektivavtal finns där redan många regler om anställningsvillkor som talar om hur din situation kan hanteras. Ifall du skulle vara missnöjd med hur din arbetsgivare hanterat din situation och du är medlem i en fackförening har du möjlighet att låta dem hjälpa dig att få dina rättigheter igenom.

Om du inte är medlem i en fackförening och din arbetsgivare än bunden av ett kollektivavtal, kan du inte åberopa kollektivavtalet för att få högre lön eller bättre anställningsvillkor i allmänhet. Då gäller istället det personliga avtal mellan dig och arbetsgivaren och det är upp till dig att förhandla om att ändra dina anställningsvillkor. Du kan kräva ett högre kontrakt eftersom du vid en provanställning har samma anställningsförmåner som en tillsvidareanställd. Om du vill förhandla om att ändra ditt kontrakt gör du det på samma sätt som till vilken ny anställning som helst. Du kan därmed få högre lön och även få kontraktet ändrat till att du arbetar mer än 5 h/v.

Företrädesrätt?

Som huvudregel är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet på arbetsplatsen, och någon uttalad företrädesrätt för provanställda finns inte. Jag kan tyvärr inte med säkerhet säga att du har någon företrädesrätt, men du har i alla fall som sagt möjlighet att förhandla om ditt eget kontrakt och förbättra dina villkor där. Det kan också vara värt att nämna att en provanställning maximalt får vara i 6 månader, och därefter övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning [6 § 2 stycket LAS]. Detta innebär att du redan om 2 månader [eftersom du redan varit provanställd i 4 månader] kan få bättre villkor automatiskt genom att du har möjlighet att få en tillsvidareanställning. Detta gäller bara om din arbetsgivare inte väljer att avsluta din anställning redan tidigare. Du måste dock få information 2 veckor i förväg innan din anställning avslutas [31 § LAS].

Angående dina kollegors företrädesrätt gäller skilda regler beroende på om de också är provanställda eller inte. Om de är provanställda så gäller samma som jag precis nämnde angående din företrädesrätt – de kan förhandla om bättre villkor. Om de inte är provanställda finns det en speciell regel som ger företrädesrätt för deltidsanställda till en högre sysselsättningsgrad, [25 a § LAS].

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att du har rätt till att omförhandla dina villkor och gör det antingen själv om du har ett personligt avtal, eller genom din fackförening om du är medlem i en sådan. Det är fortfarande oklart om du har någon företrädesrätt, eftersom arbetsgivaren har väldigt mycket bestämmanderätt, men det är möjligt för dig att förhandla om dina rättigheter om rätt till mer arbetstid eller högre lön.

Hoppas det blev lite klarare för dig! Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare