Rättigheter som konsument vid fel av tjänst på hus

Hej!

Vi hade hantverkare hemma hos oss, dom fick inte vara kvar för dem var inkompetenta för jobbet. Dom fuskade med bygget det regnar in i huset varje gång det regnar , vi gav dom 3 veckor på sig för att fixa (åtgärda) felet men dom kunde inte för dom saknar kompetensen. Dom har fakturerat till oss , är vi skyldiga och betala fakturan för ett jobb som är inte korrekt gjort. ( det regnar in fortfarande )

Vi har varit i kontakt med en takspecislist han ska komma och titta på taket och lämna en offert på det. Kan vi bestrida hans faktura tills vi vet vad det kommer och kosta att åtgärda felet på taket och dra av från hans faktura.

Sen vägrar han och lämna tillbaka våran husnyckel tills vi har betalat hans faktura. Kan han göra så? Vad kan vi göra , hur ska vi gå till väga?

Tack på förhand för svaret en väldigt orolig familj

Lawline svarar

Hejsan! Tack för ni vänder er till oss här på Lawline, vi blir jätte glada över det. Jag ska svara på din fråga bäst jag kan.

Företaget har gjort fel
När det gäller tjänster av denna sort har ni en stark ställning, lagrummet ni ska hänvisa till är konsumenttjänstlagen (KtjL). Där stadgas det att det tjänsten ska gå fackmässigt till (4§ KtjL), det sätts alltså en hög standard på vad ni kan kräva utav företag. Om han skulle fixa taket men den inte är fixad så är det absolut inte en hög standard, det är alltså företaget som har gjort väldigt fel.

Rättigheter för dig som konsument när företag har gjort fel
När företag har gjort fel på detta sätt så har ni rätt att hålla inne betalningen, begära avhjälpande, begära prisavdrag och sist men inte minst kan ni få skadestånd för detta (16§ KtjL). Ni behöver alltså verkligen inte betala till företaget förrän taket är åtgärdat. Om de inte kan avhjälpa i detta fall så kan ni häva avtalet, ni behöver alltså inte betala något till företaget, speciellt när de saknar kompetens (21§ 3st KtjL). Ni måste dock ge dem en chans, om det är så att de säger uttryckligen att de saknar kompetens, så kan ni häva.

Ni borde även kräva skadestånd av dem eftersom ni har lidit skada av regn i huset under 3 veckor (31§ KtjL). Det är dock en process att utkräva skadestånd så det är upp till er om ni väljer att anställa ett ombud för att göra det.

Jag rekommenderar
Det finns två saker ni kan göra i detta fall.

1) Det är att vänta tills ni får taket avhjälpt av något annat företag, och sedan drag av priset på vad det kostade för att avhjälpa taket från det originella företaget (21 och 22§§ KtjL).

2) Ni kan häva avtalet (21 och 23§§ KtjL) och anställa ett annat företag, ni kommer möjligtvis att behöva betala för det material som det första företaget använde för taket.

Båda dessa alternativ ska ni hålla inne betalningen på. Jag rekommenderar ytterliga att ni skaffar er ett ombud (advokat eller jurist) som har erfarenhet av hur detta går till väga praktiskt sätt och som kan hjälpa er med att prata med företag. Ni kan alltid höra av er till oss genom att klicka här.

Angående husnyckel
Detta är rent av brottsligt. Det faller in i egenmäktigt förfarande enligt brottsbalken 8kap 8§. Om jag vore er så hade jag polisanmält detta snarast möjligt!

Jag hoppas jag har klargjort situationen och hoppas det löser sig! Allt gott, ha en trevlig vecka och så får vi hoppas att det inte regnar!

Binh TranRådgivare