Rättigheter som hyresgäst vid fuktskada

Fuktskada i lägenheten som påträffades i november 2016, och avslutades september 2017.

Vilka rättigheter har jag som hyresgäst (vad kan jag kräva etc.), och vilka är hyresvärdens skyldigheter? Jag har spelat en stor roll i arbetsprocessen då jag varit tvungen att vara aktiv med att se till att skadan åtgärds. Trots att jag haft många tuffa och obehagliga samtal med hyresvärden, och tvingats bo i en förfärlig och olämplig inomhusmiljö har jag inte fått någon kompensation av hyresvärden eller en reducering av min hyra.

Jag funderar även kring om jag kan begära skadestånd för sveda och värk - för det fysiska och psykiska lidandet som jag och min familj har fått genomgå under denna långa tid.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Enligt 12 kap 15 § jordabalken (JB) ska en hyresvärd hålla lägenheten i ett sådant skick att den är brukbar för det avsedda ändamålet. Vidare enligt 12 kap 16 § JB gäller bestämmelserna i kapitlets 11 § i det fall skada uppstått på lägenheten och denna skada inte är vållad av hyresgästen. Av detta lagrum framgår att du som hyresgäst har rätt att avhjälpa felet mot hyresvärds ersättning i det fall hyresvärden efter tillsägelse inte avhjälper felet själv. Du har som hyresgäst även rätt till nedsättning av hyra samt ersättning för skada.

Fuktskada på en hyresrätt är absolut något som bör åtgärdas och i det fall du som hyresgäst inte själv vållat skadan ska hyresvärden se till att detta också blir åtgärdat. Som framgår av din fråga har du försökt få hjälp av hyresvärden och sedan tagit saken i egna händer. Detta är helt okej och du har rätt att kräva ut ersättning för det du betalt för att åtgärda skadan. Då du som hyresvärd lidit av detta har du också rätt till nedsättning av hyra under den period fuktskadan förelegat.

Skadestånd för sveda och värk är oftast ganska svårt att få. Dock har du som hyresgäst rätt till skadestånd för den skada som fuktskadan orsakat på annan egendom.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare