Rättigheter för hyresgäst svart i andra hand

Hej, min kompis sitter i en liten knipa.

Hon hyr svart och hyresvärden har skrivit i deras kontrakt emellan att hon inte får säga till någon att hon hyr lägenheten.

Får man skriva så i kontrakt då hyresvärden inte får hyra ut lägenheten svart i andrahand?

Har min kompis gjort ett avtalsbrott när hon berättade att hon hyr svart?

Mvh fundersam person

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent krasst kan man säga att din vän har begått avtalsbrott. Avtalsbrottet kommer dock inte ha någon betydelse för din väns trygghet som hyresgäst. Eftersom din kompis hyr i andra hand har hon ingen så kallad besittningsrätt. Det innebär att hyresvärden (förstahandshyresgästen) kan säga upp avtalet utan att ange något särskilt skäl.

Hyresvärden måste dock ändå beakta lagens regler om uppsägningstid, enligt 12 kap 4 § JB. Om det inte är överenskommet att hyresavtalet upphör att gälla vid en viss tid gäller avtalet på obestämd tid. Då får hyresvärden inte säga upp hyresavtalet att gälla tidigare än det månadsskifte som infaller närmast efter tre månader från uppsägningen. Om hyresvärden tex 27 januari får för sig att säga upp din kompis kontrakt, kan hyresvärden tidigast ange att hyresavtalet ska sluta gälla vid månadsskiftet april/juni. Om hyresvärden tar ett tidigare datum är uppsägningen ogiltig.

Reglerna om uppsägningstid är tvingande till hyresgästens förmån och kan inte åsidosättas av att hyresgästen bryter mot ett tystnadsavtal. Endast de omständigheter som finns uppräknat i 12 kap 42 § JB kan ge hyresvärden rätt att säga upp avtalet omedelbart. En av dessa regler är att man inte får hyra ut i andra hand utan hyresvärdens samtycke. Detta är något som din kompis hyresvärd bryter mot. Om din kompis skulle berätta för den riktiga hyresvärden att hon hyr i andra hand så skulle din kompis hyresvärd (förstahandshyresgästen) i värsta fall kunna bli av med sitt boende. Detta kan din vän påtala för sin hyresvärd om denne skulle vilja tumma på lagens regler om uppsägningstid. Säger den riktiga hyresvärden upp förstahandsgästens kontrakt har dock inte heller din vän någon rätt att bo kvar.

Om din vän vill veta mer om sina rättigheter som hyresgäst eller vill stämma sin hyresvärd rekommenderar jag att hon kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Hon kan boka tid på ett kontor nära sig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Mvh

Johan LandströmRådgivare