FrågaEKONOMIÖvrigt25/11/2016

Rättighet för bank att neka någon att öppna konto

Hej! Jag undrar ifall det är lagligt att bankerna nekar mig att öppna ett företagskonto ifall jag har en anmärking som jag har betalat till kronofogden?.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare