FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2014

Rattfylleri vid mopedkörning.

Hej, jag är 16 år gammal och blev häromdagen stoppad på min klass 1 moped. Jag fick följa med in till polisstationen och blåste där 17 mg/ml. Jag har blivit stoppad av polisen en gång innan, då fick jag böter på 500kr för att jag skjutsade 2 personer på min moped som endast är giltilig för att skjutsa en person. Så min fråga är vilka/vilket straff kommer jag få för rattfyllan? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

I Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott så föreskrivs i 4§ att  ''Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker [.....] döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.''

Straffskalan sträcker sig således från böter till fängelse i högst sex månader. Det absolut vanligaste i praxis (tidigare vägledande avgörande från högsta domstolen samt i viss mån hovrätterna) och i princip uteslutande är att det döms till böter, vars storlek varierar beroende på omständigheterna i fallet. Jag vågar således påstå att du med all säkerhet kommer att dömas till ett bötesstraff.

Vill du själv läsa trafikbrottslagen kan du göra det https://lagen.nu/1951:649.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare