FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/05/2016

Rätten till likadelning av giftorättsgods genom bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag äger ett radhus (bostadsrätt) tillsammans med min föredetta man (skild på papper sedan 2011 januari). Min ex man bor kvar där sedan jag tvingades flytta ifrån huset då 2011 eftersom jag just då var arbetslös och hade inte råd bo kvar. Han hade då flyttat iväg ett halvår och tog över fastigheten. Men vi äger den fortfarande tillsammans. Han vägrar köpa ut mig och bor med en annan kvinna där. Jag kommer gifta om mig i sommar och undrar om det ställer till det? Kan jag sätta press på min föredetta man att "göra upp om fastigheten"?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av äktenskapsbalken 9 kap 1 och 4§§ https://lagen.nu/1987:230 följer att en bodelning ska ske vid ett äktenskaps upplösning. Om någon av makarna begär det, ska bodelning ske genast.

En bodelning innebär att allt giftorättsgods (vilket er bostadsrätt är) ska delas lika mellan er två beloppsmässigt. (All egendom som inte är enskild pga äktenskapsförord eller villkor från tredje man utgör giftorättsgods, se äktenskapsbalken 7 kap 1§). Du har alltså rätt att nu göra anspråk på halva bostadsrätten.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare