Rätten till laglott och möjligheten att få uppgifter om bankkonto.

Hej! Min mor har avlidit och jag har ngr frågor. Först vill jag berätta om familjesituationen. Min mor är omgift med en man och jag är särkullsbarn. Vad är det för regler som gäller beträffande arvsrätt? Om min mor och hennes man skrivit ett testamente hur kan det påverka min lagliga arvsrätt? Om jag har fattat detta rätt så ärver jag halva deras "förmögenhet" i egenskap av särkullsbarn oavsett vilket gemensamt testamente de har skrivit! Rätta mig om jag har fel. När det gäller bouppteckning så undrar jag om det går bra att få uppgifter från banken angående min mors bankomatkort eftersom jag misstänker att kvarlevande maken använt detta för personligt utnyttjande. I alla fall...frågan är vad ärver jag!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Ärvdabalken (ÄB). Jag kommer dela upp din fråga i dels vad du kommer att ärva dels i om du har rätt att få uppgifter av banken.

Arvsrätten som särkullsbarn

Jag har uppfattat din situation som att din mor inte har gemensamma barn med hennes nya maken. Som bröstarvinge har du har rätt att ärva en laglott av din mor som är halva arvslotten ( 2 Kap 1 § och 7 Kap 1 § ÄB). Om du t.ex. skulle ha rätt att ärva 1000 kr är din arvslott 1000 kr och din laglott 500 kr. Laglotten kan inte testamenteras bort, du kan dvs. inte bli arvlös. Din mor har alltså rätt att testamentera bort hälften av din arvslott.

Du har ingen rätt att ärva någonting av din mors make om han inte testamenterat det till dig.

Ifall din mor testamenterat bort så mycket att det inskränker din laglott ska du inom 6 månader från att du delgivits testamentet påkalla jämkning av testamentet (7 Kap 3 § och 14 Kap 4 § ÄB). I praktiken innebär det att du säger till testamentstagaren (den som din mor testamenterat din andel till) att du vill ha ut din laglott. Om du inte gör detta inom 6 månader gäller testamentet trots att din laglott blivit inskränkt.

Uppgifter om bankkonto

Som anhörig och dödsbodelägare ska du ta kontakt med den avlindas bank. Du kommer även behöva en fullmakt från de övriga dödsbodelägarna.

I och med banksekretessen kommer banken endast lämna uppgift om saldona på den avlidnas konton vid dödsfallet. För att du ska få information om transaktioner före dödsfallet behöver dödsbodelägarna lämna godtagbara skäl för varför de behöver informationen.

Om du som enskild dödsbodelägare vill ha uppgifter om bankkontot måste du ha befogade ekonomiska skäl. Du ska skicka in en skriftlig begäran i vilken du förklarar varför du vill ha uppgifterna.

Sammanfattning

Du kommer enbart ärva din mor i detta fall. Som mest kommer du ärva arvslotten och som minst kommer du ärva laglotten, dvs. halva arvslotten. Om du ärver mindre än din laglott kan du påkalla jämkning av din mors testamente för att få ut din laglott.

Gällande uppgifterna från bankkontot ska du skicka in en skriftlig begäran på varför du vill ha uppgifterna till banken.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare