Rätten till laglott

Jag är utesluten ur ett testamente. Har jag rätt till laglott?

Lawline svarar

Hej!

I Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) kapitel 7 kan man läsa om bröstarvinges rätt till laglott.

Om en bröstarvinge vill få ut sin laglott kan den påkalla jämkning av testamentet. Bröstarvingen måste begära jämkning inom sex månader från det att denne delgivits testamentet. Bröstarvingen begär jämkning genom att tillkännage sitt anspråk till testamentstagaren eller testamentstagarna. Om bröstarvingen inte begär jämkning inom tidsfristen vinner testamentet laga kraft, 7:3 ÄB.

Om du är en bröstarvinge (d.v.s. barn till den person som avlidit) har du således rätt till laglott oavsett vad som förordnats i testamentet.

Malin BrännströmRådgivare