Rätten till laglott

Hej, hur går jag som särkullbarn tillväga för att få min del av arvet? Min far dog för 3 år sedan och hade inget testamente, jag har inte heller avstått från något arv i förmån för hans fru och mina 2 syskon på hans sida.

Då min far gick bort så ägde han en lägenhet värd en större summa pengar. har jag rätt att kräva ut min del i den fastigheten t.ex?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som särkullbarn har du rätt att direkt få ut din del av arvet enligt 3 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken (ÄB) förutsatt om du inte avstår till förmån för den avlidnes maka enligt 3 kap. 9 § ÄB Det senare har du inte gjort i det här fallet. Inget testamente finns heller, varför istället reglerna i ÄB gäller fullt ut. Som bröstarvinge har du då rätt till hela arvet (vilket motsvarar 1/3 om din far hade tre barn) enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Som arvtagare har du tio år på dig att kräva ut ditt arv (16 kap. 4 § ÄB), att tre år passerat utgör således inget hinder. Du har alltså full rätt att kräva ut din del i bostadsrätten. Detta förutsätter dock att du inte redan fått ut din del av arvet på annat sätt.

Rent praktiskt vill jag först och främst rekommendera att ni sinsemellan försöker lösa situationen. Är detta inte möjligt (och du känner att du vill gå vidare) rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist (vilket du kan göra direkt här) för att eventuellt lösa frågan i domstol.

Hoppas du känner att du fått svar på dina funderingar!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare