Rätten till ens traktor som står på någon annans fastighet

Vi har en jordbruksfastighet som vi tagit över 2010. Det finns 2015 fortfarande saker bl a en traktor som förre ägaren inte hämtat. 2013-10 ställdes krav på hämtning av förre ägaren vilket vi biföll skriftligen. Inget hände och de har inte heller hämtat sedan dess.

Vem äger egendomen idag?

Är det Jordabalken 12 kap som gäller även här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Det finns enligt gamla hävdvunna principer en rätt att överta bortkastad eller övergiven egendom. Dock är kraven mycket höga för att en sådan övertaganderätt ska kunna göras gällande. Istället gäller att ägaren har en sakrätt avseende traktorn som inte preskriberas. Detta innebär med andar ord att den som är ägare fortsätter att vara ägare för alltid, såvida inte egendom säljs eller ges som gåva etc.

12 kap. jordabalken är inte tillämpligt eftersom det bara avser hyra av ett hus eller en del av ett hus (se 1 §). Vidare finns en rätt till skadestånd enligt 2 kap. 2 § skadeståndslagen för förmögenhetsskada (t.ex. uteblivna vinster p.g.a. att traktorn blockerar en del av åker), men skadestånd för sådan förmögenhetsskada utgår endast om ett brott har skett.

Såvitt jag ser det finns det två lämpliga sätt att lösa situationen. För det första skulle ni kunna transportera bort egendomen från er fastighet. För det andra skulle ni kunna ingå ett nytt avtal med ägaren om att denne är skyldig att utge ett summa pengar (vite) om hen inte inom en viss tid avlägsnar egendom.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare