Rätten att testamentera bort andra arvingar bröstarvingar

Kan min moster skriva bort arvsrätten genom testamente för mig och min bror samt hennes halvsyskon när hon dör? Hon har inga egna barn.

Tack C

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För arvsrätten gäller att man får testamentera bort vad man vill av sin egendom, förutom om man har bröstarvingar, det vill säga biologiska eller adopterade barn. Dessa har vad som inom juridiken kallas för laglottsskydd, vilket framgår av 7 kap. 1 § ärvdabalk, och som innebär att hälften av det bröstarvingens förälder äger måste gå i arv till denne (med vissa undantag för om den som avlider är gift).

Inga andra än biologiska eller adopterade barn kan vara bröstarvingar och din moster kan således testamentera bort din, din brors samt sina halvsyskons rätt till arv.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare