Rätten att ta med familjemedlem

Hej,

Vet inte om ni kan hjälpa, men ställer en fråga i alla fall.

Har en bekant som har arbetstillstånd i Danmark med sin familj.

Han kommer från Kosovo där han har sin gamla mor.

De önskar att hon kommer o bo med. Än så länge kom hon på besök i 3 mån

Kan hon få bo permanent hos hennes son då de står för allt mat, sjukvård?

Vad behöver man göra o vart ska man vända sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en fråga som behandlar en arbetstagares fria rörlighet och rätten att ta med familjemedlemmar. Tyvärr är det så att Kosovo inte är medlemmar i EU och invånare från Kosovo har inte samma rättigheter som EU-medborgare (stat som är medlemmar i Europeiska unionen). Hade de varit från ett land som hade varit medlem i Europeiska Unionen så hade det blivit en EU-rättslig fråga och behandlas av eurättslig lagstiftning. Nu kallas de istället för tredjelandsmedborgare och har inte samma skydd.

Om man är medborgare i ett land utanför EU (tredjelandsmedborgare) och är familjemedlem till en person med arbetstillstånd kan man få uppehållstillstånd för samma tid. Dock så räknas familjemedlem som maka, make, sambo, registrerad partner eller ogifta barn under 21 år. Föräldrar omfattas tyvärr inte.

Vad behöver man göra o vart ska man vända sig?

Det ni kan försöka göra är att vända er till migrationsverket och höra av dem säger. Annars blir det tyvärr svårt om modern själv inte söker arbete för att arbeta i Danmark. Men med tanke på hennes gamla ålder verkar det ej som ett alternativ. Hade hon varit Eu-rättslig medborgare hade hon haft rätt att flytta till Danmark såvida hon inte hade varit en ekonomisk belastning för staten.

Du kan läsa mer på migrationsverkets hemsida, se här.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare