Rätten att avlägsna bild från internet

Hej!

En fotograf äger rättigheterna till en bild som finns publicerad online. Om jag skulle vilja köpa rättigheterna av honom, har jag då möjlighet att ta bort bilden från nätet?

Hälsningar,

B

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Den lag som berörs är upphovsrättslagen (här).

Fotografier skyddas av lagen enligt 1 § (här), om det anses ha verkshöjd, eller annars genom 49a § (här). Enligt 27 § (här) får den ekonomiska rätten till verk upplåtas eller överlåtas. Den rättigheten styr över hur bilden får kopieras och huruvida den görs tillgänglig för allmänheten. För att du ska kunna avlägsna bilden och dessutom undvika att den publiceras igen eller används annanstans krävs att ensamrätten att publicera verket överlåts till dig. En upplåtelse av rätten att publicera verket räcker således inte.

Hoppas svaret är till hjälp, om något skulle vara oklart får du gärna höra av dig i kommentarsfältet nedan. Annars är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen med eventuella nya frågor.
Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare