Rättegångskostnader vid tvistemål

Jag förlorade ett tvistemål mot mitt ex angående en hund vi båda äger som han tagit, jag får inte tillbaks hunden eftersom båda äger honom. Han förde sin egen talan i rätten och hans kostnader uppgick till 850:- som det i domen stod att jag skulle ersätta honom med. Men efter det har jag väntat på besked på hur jag ska betala dessa men inte fått något, försökt hitta svar på det men funderar på vad som händer, ligger de med ränta nånstans eller går de till KF? Isf borde jag väl fått beslut på det, vill inte hamna hos KF för en skitsumma.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det är den som förlorade tvisten som har det yttersta ansvaret för att pengarna ska komma den andra parten till godo. Du har en skuld till din motpart och den fastställdes av domstolen genom domen. I domen kan det t.ex. stå att: ”Tingsrätten förpliktar X att ersätta Y för dess rättegångskostnader i tingsrätten med (Z) kr, jämte ränta på beloppet enligt 6 § räntelagen från dagen för denna dom tills betalning sker.” Detta medför att en dröjsmålsränta kan krävas på beloppet från dagen då domen kom. Ränta utgår med referensränta med tillägg av 8 procentenheter.

Ditt ex kan vända sig till kronofogden om skulden inte betalas genom en ansökan om verkställighet. När en sådan ansökan gjorts underrättar vanligtvis kronofogden den betalningsskyldige om detta och denne får en viss tid på sig att betala in pengarna självmant. Om du är orolig föreslår jag att du kontaktar kronofogden och frågar om ditt ärende.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1975:635) för räntelagen

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare