Rättegångskostnader vid hastighetsöverträdelse

Säg att jag blir stoppad för fortkörning, men jag tycker att polisen har använt fel metod för att få fram min hastighet. Om jag nekar och tvingas till rätten. Om jag förlorar i rätten. Blir jag skyldig till rättegångskostnaderna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga behandlar två olika rättsområden eftersom påföljden vid en eventuell hastighetsöverträdelse kan innebära både böter och återkallande av körkortstillstånd.

Om vi ser till att du i första läget får böter vilket vanligtvis sker genom ett strafföreläggande i dessa fall har du möjlighet att neka strafföreläggandet och böterna. Om strafföreläggandet inte godkänns från din sida, kommer inget åtal att väckas per automatik, utan åklagaren får istället i varje enskilt fall besluta om åtal ska väckas. Åklagaren har som huvudregel en skyldighet att väcka åtal för alla sådana brott som det i detta fall är fråga om (se 20 kap 6§ rättegångsbalken). Dock kan åklagaren istället för att väcka åtal, meddela åtalsunderlåtelse, om det exempelvis kan antas att brottet inte ger annan påföljd än böter eller villkorlig dom (se 20 kap 7§ 1-2 pt rättegångsbalken).

Ifall åklagaren väljer att fortskrida med åtalsunderlåtelse kommer inga rättegångskostnader att utgå. Vid ett eventuellt åtal behöver inte den åtalade stå för rättegångskostnader förutom sina egna kostnader, exempelvis, resekostnader m.m. Om du blir dömd för ett brott kan det uppkomma kostnader försvarskostnader, men vid bötesbelagda brott tilldelas man vanligen inget offentligt biträde vilket innebär att sådana kostnader isåfall redan ligger på den åtalade ifall denne vill anlita försvarare själv. (se rättegångsbalken 31 kap 1-2 §§).

Den andra delen handlar om ifall du blir av med ditt körtkortstillstånd vid sidan om strafföreläggandet. Detta är att se som ett förvaltningsbeslut. Detta utfärdas av länsstyrelsen och kan överklagas till förvaltningsrätten. Vid en eventuell rättegång i förvaltningsrätten gällande återkallelse av körkortstillstånd så utgår det inga rättegångskostnader för den enskilde.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare