Rättegångskostnader vid friande respektive fällande dom

Ang "Åtal för ringa misshandel alt ofredande". Förutsättning: Ord står mot ord, vittnen finns för båda parter, åtalad ej tidigare straffad.

1. Rättegångskostnader vid friande resp fällande dom? 2. Vid fällande dom: max bötesbelopp vid "ringamisshandel" resp "ofredande"?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!

1.Om en person blir dömd i ett mål där åklagaren för talan, så har den dömde att ersätta staten för den kostnad staten haft att bistå med en offentlig försvarare. Hur hög den summan blir är svårt för mig att svara på. Vidare gäller att den dömde skall ersätta staten för andra typer av utgifter. Exempelvis kan staten ha haft utgifter för hämtning av den dömde till en huvudförhandling, kostnader för blodundersökning, blodprovstagning och urinundersökning som gjorts för utredningen om brottet. Om det istället blir en friande dom kan staten utge skälig ersättning för allmänna medel för kostnader för en försvarare(offentlig eller privat). Man kan även få ersättning för kostnader man ådragit sig för bevisning under förundersökning eller i rättegång. Vidare kan ersättning ges för inställelse till en huvudförhandling. Allt detta står att utläsa i 31 kap. 1-2 §§ rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740#K31P1S1.

2. Det normala straffet som utdöms vid ringa misshandel respektive ofredande är dagsböter. Antalet dagsböter kan vara minst 30 och högst 150 st. Som gemensamt straff kan dock utdömas 200 st. dagsböter. Hur hög dagsboten blir är beroende av den dömdes ekonomiska situation. Den som har hög lön kommer alltså att få en högre dagsbot för samma typ av brott än den som tjänar lite sämre. Varje dagsbot fastställs till ett visst belopp från och med femtio till och med ettusen kronor, se 25 kap. 2 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. Om det finns särskilda skäl kan dagsboten komma att jämkas till lägst 25 kr per dagsbot. Detta innebär att lägsta belopp att betala är 750 kr och högsta beloppet är 200.000 kr.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare