Rättegångskostnader vid enskilt åtal

Hej, jag jobbar som personligt ombud. Jag har en klient som blivit misshandlad och det kommer att gå till rätttegång. Vad gäller med rättegångskostnaderna om den åtalade inte blir dömd? Riskerar min klient att få betala för rättegångskostanderna?

Lawline svarar

Hej!

Om jag tolkar din fråga rätt så driver du och din klient ett enskilt åtal. Enligt Rättegångsbalken (RB) 20 kap. 2 § (https://lagen.nu/1942:740) ska allmän åklagare föra talan angående brott som hör under allmänt åtal. Vidare anger RB 20 kap. 3 § att alla brott faller under allmänt åtal om det inte uttryckligen är undantaget därifrån. Misshandel regleras i Brottsbalken (BrB) 3 kap. 5 § (https://lagen.nu/1962:700) och faller in under allmänt åtal. Utgångspunkten är därför att en allmän åklagare ska föra din klients talan. Dock får målsägande enligt RB 20 kap. 8 § väcka talan för ett brott som faller under allmänt åtal om han har angivit brottet och åklagare beslutat att inte väcka åtal. Detta kallas då för enskilt åtal eller målsägandemål (Ekelöf, Rättegång II s. 57).

Angående rättegångskostnaderna i brottmål aktualiseras RB 31 kap. När åklagaren för talan gäller frågan om kostnaderna främst den tilltalade och staten. I målsägandemål aktualiseras istället RB 31 kap. 11 §. Av paragrafens första stycke framgår att i mål där endast målsägande för talan gäller RB 18 kap. i tillämpliga delar. Detta kapitel gäller annars endast i tvistemål.

Av detta följer att om den tilltalade inte blir dömd kommer målsägande att få betala rättegångskostnaderna – se RB 18 kap. 1 § som anger att den part som förlorar ska ersätta motpartens rättegångskostnader. Vad som utgör rättegångskostnader anges i RB 18 kap. 8 §.

Värt att notera är RB 31 kap. 11 § tredje stycket som anger att i mål där endast målsägande för talan och där den tilltalade frias ska målsägande ersätta staten för det som betalats med allmänna medel i ersättning till försvarare endast om det finns särskilda skäl för detta. Sådana särskilda skäl kan enligt förarbetena föreligga om målsägande inte hade ett beaktansvärt intresse av att få sin sak prövad (Proposition 2004/05:41 s. 49).

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare