Rättegångskostnader i brottmål

Mitt barnbarn blev i en livsmedelsaffär ertappad med en vara som hon missat att scanna.Butikskontrollanten hävdade att hon gjort detta avsiktligt. Hon blev polisanmäld och har fått ett föreläggande om dagsböter.Hon accepterar inte detta och ärendet kommer att föras vidare till domstol. Min fråga är om hon mot förmodad skulle bli dömd av rätten, kommer hon då ådömas att betala rättegångskostnaderna och i så fall vad handlar det om för pengar. Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Då jag inte vet åldern på ditt barnbarn så utgår jag från att hon är myndig och därmed förmodligen inte fått en offentlig försvarare tilldelad till sig av staten.

Reglerna om ansvar för rättegångskostnader i brottmål finns i 31 kapitlet Rättegångsbalken.

Enligt 31 kapitlet 1 § Rättegångsbalken, som gäller ansvar för rättegångskostnader i brottmål där åklagaren för talan,  skulle ditt barnbarn, om hon skulle bli fälld i domstolen, endast behöva ersätta staten för de kostnader som staten haft för att förse henne med en försvarare. Därtill kan hon bli ersättningsskyldig för kostnader som uppkommit om hon skulle behöva bli hämtad till domstolen samt för kostnader som uppkommit på grund av en blodprovstagning, blodundersökning, urinprovstagning eller urinundersökning som har gjorts för att utreda det brott hon påståtts begått.

Då det verkar vara ett mindre allvarligt brott som ditt barnbarn har anklagats för så är det inte troligt att hon varken kommer att behöva lämna något form av prov för utredningen av det påstådda brottet eller att hon kommer att behöva hämtas till rätten. Därtill är det inte troligt att hon på grund av brottets mindre allvarliga karaktär  enligt 21 kapitlet 3a § Rättegångsbalken kommer att tilldelas en offentlig försvarare, detta förutsatt att hon är myndig, varför jag inte kommer att gå in på hur mycket ditt barnbarn skulle behöva betala av den offentliga försvararens kostnader.

Det mest troliga är därför sammanfattningsvis att hon inte skulle behöva betala några rättegångskostnader alls som staten haft om hon skulle bli fälld.

Om hon däremot har biträtts av en egen privat försvarare, det vill säga inte en offentlig försvarare som utsetts av staten, så får hon betala för kostnaderna för denne om hon skulle bli fälld.

Om ditt barnbarn blir fälld för ett brott som har fängelse i straffskalan, exempelvis stöld eller snatteri, ska hon enligt 1 § Lagen om brottsofferfond betala 500 kr till brottsofferfonden.

Hoppas detta hjälper!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare