Rättegångskostnader i USA och Sverige

Hej! Jag har blivit orättvis behandlad av min bostadsrätt förening. Jag undrar om det finns som i USA att stämmer jag dem på XX antal sek och vi vinner så får dem xx antal sek av det istället för att jag ska betala en massa rättegångskostnader.

Lawline svarar

Hej!

Nej, det svenska systemet avseende rättegångskostnader skiljer sig från det amerikanska. I Sverige gäller som huvudregel att den förlorande parten betalar vinnarens rättegångskostnader. Notera att bedömningen av vem vunnit målet utgår från vad som yrkats.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare