Rättegångskostnader i förenklade tvistemål

Jag undrar vad jag kan räkna med i kostnad för ett små mål tror jag att det kallas

Jag förstår att ni inte kan svara på öret men vad kan det kosta om det är jag som får stå för kostnaden

Hur många timmar bör man räkna om jag får reda på timpriset tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dessvärre kan jag inte uppskatta någon eventuell kostnad i ditt ärende. Anledningen är att rättegångskostnaderna i hög grad är beroende av målets omfattning samt om du anlitat ett juridiskt biträde. Ett så kallat småmål, även kallat för förenklat tvistemål, är mål där värdet av vad som yrkas inte överstiger ett halvt prisbasbelopp (ca 22 000 kronor). Tanken med dessa typer av mål är bland annat att parterna ska kunna föra processen utan juridiskt biträde.

I förenklade tvistemål begränsas hur mycket ersättning en förlorande part kan bli skyldig att betala av motpartens rättegångskostnader. Av 18:8a rättegångsbalken (RB) framgår att ersättning för rättegångskostnader inte får avse annat än kostnad för rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans, ansökningsavgift eller tilläggsavgift, eventuella resor för en part eller ställföreträdare i samband med sammanträde, vittnesbevisning och översättningar av handlingar.

En förlorande part i ett förenklat tvistemål kan således inte bli ersättningsskyldig för en större summa av motpartens rättegångskostnader. Om du har anlitat ett juridiskt biträde får du samtala med ditt ombud angående vad det kan komma att kosta dig.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare