Rättegångskostnader

Hej! Jag blivit åtalad för misstänkt hastighetsöverträdelse. Polisen vinkade in mig och berättade för mig att jag kört för fort. Jag fick inga bevis presenterade för mig utan det var endast en polis som vinkade in mig och kom fram till min bil(det fanns fler poliser på plats). Jag nekade till detta och han gjorde ett kort förhör på plats där jag nekade till allt. Han berättade för mig att detta kommer hamna hos tingsrätt och det godkände jag, sen frågade han mig om jag godkände att en åklagare kunde döma mig senare, tror han sa de kunde utfärda en strafförelägning. Vilket jag också nekade till. Nu har jag fått hem en lapp där det står att åklagaren har beslutat om att utfärda en strafförelägning istället för att väcka åtal, trots att jag blev tillfrågad om detta. Kommer det kosta mig något mer än eventuella penningsböter om jag blir fälld i tingsrätt, om jag nekar strafföreläggande? Hela tanken med att neka(eftersom jag inte fick se några bevis; kamera, annat vittne eller dylikt) var ju inte att jag bara skulle få hem en betalningslapp, jag ser ju ingen skillnad på detta och att jag skulle betalt på plats. Hjälp tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om du inte godkänner strafföreläggandet kan åklagaren väcka åtal mot dig. Den som blir fälld i domstol kan bli skyldig att ersätta staten för allmänna medel som betalats ut i ersättning för försvarare och eventuella kostnader för viss bevisning såsom blod- och urinprovtagning enligt Rättegångsbalken 31 kap 1 § https://lagen.nu/1942:740#K31P1S1 . I detta fall har du inte rätt till någon allmän försvarare varför en sådan kostnad inte bör bli aktuell.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare