Rättegångskostnader

Förlorade ett tvistemål på tingsrätten i januari, har överklagat till hovrätt och HD men inte fått något prövningstillstånd. När vann målet laga kraft om det är daterat 10 juni -13 hos HD? Ska nu betala min motparts kostnader från huvudförhandlingen men fick för fem dagar sedan brev från hennes advokat att han fått uppdraget från min motpart att inkassera summan jämte ränta och inkassokostnad som ska vara inbetalda åtta dagar från det att jag fick brevet från hennes advokat. Får en advokat ta ut inkassokostnad och från vilket datum kan han ta ut ränta? Fräckt att agera på detta sätt när min motpart fick behålla det som jag anser är mitt.

Lawline svarar

Hej,

Laga kraft innebär att en dom kan verkställas, vilket sker när den inte längre går att överklaga, vilket sker när tidsfristen att överklaga har gått ut eller man inte har beviljats prövningstillstånd. I och med att du blivit vägrad prövningstillstånd av hovrätten har domen vunnit laga kraft.

 Ränta på ersättning för rättegångskostnader skall löpa från den dagen som målet avgjordes, enligt 8 § 18 kapitlet rättegångsbalken. Du hittar det https://lagen.nu/1942:740#K18

För det omtvistade beloppet har man förmodligtvis rätt att ta ut ränta  från den dagen som fordran har förfallit till betalning, enligt räntelagen, som du hittar https://lagen.nu/1975:635

Förfallodagen för betalning kan utläsas ur domen som har fastställt ert rättsförhållande. Om domen fastslår att du skall ställa din motpart i en samma ekonomiska situation som X aldrig hänt, så skall ränta betalas för tiden från det att X hände eftersom den förlorande parten då har fastslagits varit skyldig sin motpart betalningen av skadeståndet från det ögonblick att skadan eller avtalsbrottet skedde.

Vad gäller "inkassokostnader" säger 8 § 18 kapitlet rättegångsbalken att den förlorande parten skall ersätta motparten för rättegångskostnader för ombud som skäligen varit påkallad för tillvaratagande av partens rätt. Ersättning skall ock utgå för partens arbete och tidspillan i anledning av rättegången.

Vidare står det i 14 §, samma kapitel, att en part måste framställa yrkande om rättegångskostnader vid domstolen innan handläggningen avslutas, annars förlorar han rätten att kräva dessa rättegångskostnader.

Jag antar att advokaten med inkassokostnaderna syftar på inkasso som gjorts efter rättegången. Det är då en kostnad som uppkommit efter rättegången, och som jag därför också antar inte hade yrkats vid själva rättegången som en rättegångskostnaden. Det finns därmed inget stöd i rättegångsbalken för att ta ut sådana inkassokostnader som vore de rättegångskostnader.

I vilket fall krävs det domstolens godkännande för alla rättegångskostnader.

Advokater kan anmälas till advokatsamfundet om de beter sig oriktigt.

Thomas HefnerRådgivare