Rätt till utdrag ur styrelseprotokollet

Hej! Har jag rätt att se utdrag från styrelseprotokoll som handlar om mig. Jag vet att min namn varit uppe på grund av att jag ställt diverse frågor som styrelsen inte vill svara på. Jag är inte störande, följer föreningens regler, betalar punktligt etc.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

Din fråga är generellt ställd och jag har för lite information för att kunna ge ett konkret svar. Frågan kommer således besvaras generellt.

Föreningar och dess verksamhet styrs i huvudsak de av föreningen framtagna stadgar, och är vad man som föreningsmedlem förbinder sig till. Jag råder dig att i första hand se över föreningens stadgar och se om det att går att utläsa huruvida styrelseprotokollet är sekretessbelagt eller ej. I annat fall brukar det finnas en stämma som utgör det högsta beslutande organet  och har möjlighet att påverka via detta forum. Finns dessvärre inte denna möjlighet, är det styrelsen som fattar beslut i frågan.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare