FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/03/2015

Rätt till underhållsbidrag och underhållsstöd?

Hej! Jag har länge undrat över det här och jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett klokt svar. Jag är 19 år nu och jag har flyttat hemifrån, jag bor nu själv med min pojkvän. Jag var 18 år när jag flyttade hemifrån, men jag studerar fortfarande 2:a året på gymnasiet. Innan bodde jag hos min mamma, mina föräldrar är skilda (dom har delad vårdnad) och jag fick ett underhållsstöd när jag bodde hos mamma, men det upphörde när jag flyttade ut. Men min fråga är, om jag inte har rätt till någon form av underhållsstöd eller underhållsbidrag även nu? Eftersom att jag är bara 19 år och fortfarande går i gymnasiet/studerar? För jag har nämligen hört och sett någon lag som säger att föräldrarna fortfarande är försörjningsskyldiga barnet tills det är 21 år och fortfarande studerar, men måste mina föräldrar betala mig utan att få något bidrag för det? Bör jag fråga försäkringskassan? Vore tacksam för svar! För det känns som att man inte kan få flytta hemifrån när man är 19 år och fortfarande studerar i det här landet, för då får man inga bidrag mer än studiebidrag 1050 kr och bostadsbidrag (högst 1300)... Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Det var många frågor du hade och jag ska försöka klargöra en del av dina frågetecken.

Eftersom det rör sig om dina föräldrars underhållsskyldighet samt ev. underhållsstöd så är det i föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381) och socialförsäkringsbalken (https://lagen.nu/2010:110) som vi hittar relevanta lagstöd.

Sammanfattning.

Dina föräldrar är underhållsskyldiga för dig fortfarande i den mån det kan anses skäligt. Det är inte troligt att de kommer täcka alla dina kostnader då du flyttat men de ska fortfarande åtminstone bidra till att täcka dina försörjningsbehov. Utifrån de uppgifter du har lämnat har varken du eller dina föräldrar rätt till mer bidrag än vad du redan får idag.

Föräldrarnas ansvar.

Föräldrar är som huvudregel ansvariga för deras barns försörjning upp till arton års ålder. Den lag du tänker på är föräldrabalkens 7 kap. 1 § som anger att underhållsskyldigheten förlängs under tiden barnet fortfarande går i gymnasiet, men som längst till dess barnet fyllt 21 år. Föräldrarnas underhållsskyldighet gäller trots att de inte har vårdnaden längre då du fyllt arton år och du inte heller bor med någon av dem, föräldrabalken 7 kap. 2 § se https://lagen.nu/1949:381#K7P2. Det viktiga här är dock att underhållsskyldigheten endast sträcker sig så långt som det kan anses skäligt med hänsyn till dina behov, dina egna inkomster samt tillgångar. Utgångspunkten för vad de ska betala är fortfarande dina föräldrars ekonomiska förmåga. Det kan förmodligen inte anses skäligt att de ska betala mycket mer än när du bodde hemma, då det (utifrån vad jag förstått) var ditt val att flytta hemifrån.

Dina föräldrar har inte fått något bidrag för din försörjning innan heller av vad jag kan utläsa av dina uppgifter. Att ena föräldern får mottaga underhållsstöd för din räkning betyder helt enkelt att försäkringskassan betalat ut det den andra föräldern inte har råd/vägrar att betala ut till dig. Staten har inget ansvar för att försörja dig på något sätt.

Underhållsstöd.

Underhållsstöd utgår när föräldrar som inte bor med varandra inte kan komma överens om underhållsbidragets storlek eller om ena föräldern inte kan betala underhållsbidraget alt. underhållsstödet. Om föräldern, som barnet inte bor med, inte kan betala ut underhållsstöd kommer försäkringskassan att betala ut underhållsstödet för barnet till den andra föräldern. Försäkringskassan kan sedan i sin tur kräva den underhållsskyldige föräldern på ersättning.

Förlängt underhållsstöd.

Efter att du fyllde arton år måste du bo och vara folkbokförd hos den av dina föräldrar som var vårdnadshavare för dig när du fyllde arton år för att kunna få förlängt underhållsstöd. Detta är anledningen till att försäkringskassan slutade betala ut underhållsstödet då du flyttade, SFB 18 kap. 2 § se https://lagen.nu/2010:110#K18P2

Det finns flera andra svar här på Lawline som behandlar liknande frågor, så om du vill ha ytterligare förklaringar kan du söka dig fram. Du kan även läsa mer på försäkringskassans hemsida.

Hoppas du får klarhet i din situation!

Mvh

Niclas FribergRådgivare