Rätt till tjänstledighet pga. studier

Hej

Arbetar sedan 1991 hos en och samma arbetsgivare (McDonalds) som restaurangbiträde.

Tänkte nu i höst 2018 börja studera i 1,5 år.

Har läst mig till att man måste söka tjänstledighet för studier minst 6 mån. innan för att vara säker på att få den beviljad.

Stämmer detta ?

Om jag nu söker ledigheten 6 mån. innan och får den beviljad men sedan INTE kommer in på utbildningen i augusti (intagningsbesked juni-juli 2018) måste jag då ändå vara tjänstledig från mitt arbete eller kan jag fortsätta arbeta utan avbrott då min beviljade tjänsteledighet ännu inte hunnit träda i kraft ?

Om JA på den andra frågan så undrar jag hur länge kan min arbetsgivare tvinga mig vara ledig då innan jag kan återgå.

Vi har mest timanställda på mitt jobb.

Mvh: Minna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rätt till tjänstledighet för studier regleras i Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.

I 1 § framgår att arbetstagare har rätt till behövs ledighet för studier. Vidare i 3 § 1 st kan man läsa att en arbetstagare som varit anställd hos en arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren har rätt till denna ledighet. Eftersom du har varit anställd hos din arbetsgivare sedan 1991, har du rätt till tjänstledighet för studier. Det förutsätter dock att studierna inte är s.k. självstudier, utan att du blivit antagen till någon slags utbildning.

Du har rätt att återgå till ditt arbete om du avbryter eller inte påbörjar din utbildning. Enligt 10 § måste du då meddela din arbetsgivare om detta. Här bör dock noteras att arbetsgivaren inte har någon skyldighet till att låta dig återvända till arbete tidigare än två veckor från det att din arbetsgivare mottog meddelandet om återgång till arbetet. Du kan alltså återgå till arbetet ifall det skulle vara som så att du inte kommer in på utbildningen eller om du ändrar dig. Du kan också föra in detta som ett villkor i din tjänstledighetsansökan.

Det bör också tilläggas att vissa bestämmelser i denna lag kan avtalas bort genom kollektivavtal. Beroende på hur ditt kollektivavtal ser ut kan det alltså vara så att du har skyldighet att meddela din arbetsgivare om tjänstledighet senast sex månader innan tjänstledighetens början.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja råda dig till att alltså se över ditt kollektivavtal och föra en dialog med din arbetsgivare om hur ni på bästa sätt ska gå tillväga med din tjänstledighet. Din arbetsgivare kan aldrig neka dig till tjänstledighet pga. studier men tillvägagångssättet och i vilken tid som ansökan senast måste kommit arbetsgivaren tillhanda kan alltså variera beroende på hur kollektivavtalet ser ut.

Hoppas att du fått svar på dina frågor!

Linnéa CarnrotRådgivare