Rätt till tjänstledighet för annan tjänst?

Hej!

Jag undrar om jag har något att luta mig emot om jag går in till min chef med begäran om tjänsteledighet.

Det rör sig om ett års vikariat på en resursskola. Idag arbetar jag på en grundskola och har en tillsvidare tjänst. Jag behöver alltså godkännande av chefen för arbete inom samma kommun, men inom annan skolform!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Lagen som reglerar tjänstledighet (se här) tar sikte på ledighet för studier. Det finns alltså ingen lagstadgad rätt att få tjänstledigt för att prova ett annat jobb. Det hindrar dock inte att du kommer överens om sådan ledighet med din chef. Det kan också vara reglerat i ditt kollektivavtal. Är du osäker på vad som står i ditt kollektivavtal kan du kolla med arbetsplatsens fackliga representant.

Att någon annan på din arbetsplats beviljats tjänstledighet för något visst skäl innebär inte automatiskt att du också har rätt till det, men det kan vara ett bra argument. Ett tips är alltså att höra dig för bland kolleger och se vad de har för erfarenheter.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare