Rätt till tillsvidareanställning vid många tidsbegränsade anställningar

Hej. Jobbat i lite mer än två år som vikarie till och från på samma företag nu. Det rör sig om 1-2 veckor varje månad. Saken är den att på alla anställningsavtalet jag skriver på när ett vikariat börjar så står det "nyanställning" och "tidsbegränsad anställning". Räknas detta in i dom två åren hel arbetstid man kan tillgodoräkna sig under en femårsperiod för att det ska leda till en tillsvidareanställning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder sig till Lawline med din fråga.

Enligt lag om anställningsskydd 5§ gäller följande; "Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning."

Det är alltså den sammanlagda tiden då man är anställd som räknas ihop. I ditt fall innebär det att du bara kan räkna de veckor då du faktiskt är anställd och inte de övriga veckorna. Det du bör tänka på är också att skillnad görs mellan de olika anställningsformerna vikariat, där arbetsgivaren ska kunna visa vem du vikarierar för, och allmän visstidsanställning där du inte vikarierar för någon annan anställd. Du kan vara anställd i två år som vikarie och i två år med allmän visstidsanställning innan anställningen blir en tillsvidareanställning, dvs. fyra år med blandade tidsbegränsade anställningar.

De är arbetsgivaren som ska kunna visa att de har behov av att anställningen tidsbegränsas. Finns inte ett verkligt sådant behov har du rätt till en fast anställning. LAS reglerar de längsta tiderna man kan ha en tidsbegränsad anställning, men du kan ta upp frågan med din arbetsgivare innan den tiden har gått. Du har jobbar där under en längre tid och återanställs ständigt, vilket visar att du är en tillgång för företaget, så försök att förhandla om anställningen.

Lycka till!

Sofia LinderRådgivare