Rätt till svensk skilsmässa för utomlands bosatta medborgare

Min fru och jag är bada svenska medborgare. Vi bor i Schweiz. Kan vi skiljas i Sverige? I sa fall hur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom både din fru och du är svenska medborgare så kan ansökan om äktenskapsskillnad prövas i Sverige. Ni använder den blankett som finns på Sveriges domstolars hemsida samt betalar ansökningsavgiften på 450 kr. Ansökan ska skickas till Stockholms tingsrätt, eftersom ingen av er har hemvist i någon annan svensk kommun. Mer information och ovan nämnda blankett hittar du här:

http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare