Rätt till skadestånd vid ogrundad uppsägning

Hej! Jag har en ganska invecklad fråga. Men det är så att min arbetsgivare har inget kollektivavtal men jag är medlem i facket. Min städledare skickade ett sms till mig och undrade om jag hade möjlighet att komma och lämna en nyckel på kontoret, jag svarade att jag har kanske tid vid 15 tiden den 4 december för jag va hos läkaren vid tillfället hon skickade smset (va även sjukskriven under denna tiden och är det fortfarande) hon svarade på det smset vid 16.34 och i vanliga fall så slutar jag vid 17.00, men jag lyckades iallafall bomma hennes sms men åkte och lämnade nyckeln dagen efter. Fick ett brev hem några dagar senare att jag hade uteblivit från ett "möte" den 4 december kl. 15.00 och det resulterade i att dom avslutade min anställning. Pratade med facket och dom ogiltighets förklarade den uppsägningen. Men nu till min fråga, kan jag kräva skadestånd för att dom gjorde så? Isåfall hur går jag tillvägar? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Av din beskrivning att döma förefaller du ha blivit uppsagd av personliga skäl, vilka knappast kan anses utgöra saklig grund om inte omständigheterna i övrigt varit särskilt graverande. Arbetsgivaren kan således, förutsatt att saklig grund ej förelegat, ha brutit mot 7 § lagen (1982:80) om anställningsskydd, vilket likt andra åsidosättanden av nämnda lag ger rätt till skadestånd (se 38 § berörd lag).

För att inte förlora eventuell rätt till skadestånd måste du underrätta arbetsgivaren om ditt skadeståndsanspråk inom fyra månader från det att den skadegörande handlingen (uppsägningen) företogs (se 41 § ovan nämnda lag).

Utöver de rent juridiska aspekterna bör tilläggas att det knappast kan anses vidare klokt att framställa skadeståndsanspråk mot sin arbetsgivare om anställningen består eftersom detta otvivelaktigt kommer föranleda viss förbittring. Tar man därtill i beaktande att arbetsgivaren har rätt att styra verksamheten torde risken för en framtida uppsägning på desto sakligare grund framstå som uppenbar. Med detta icke sagt att arbetsgivaren inte redan upplever viss frustration över att facket lyckats få uppsägningen ogiltigförklarad, utan att ett skadeståndsanspråk under bestående anställning oavsett vilket inte är att rekommendera, givet att du önskar behålla arbetet.

Lagen (1982:80) om anställningsskydd finns här att läsa i dess helhet.

Önskas vidare hjälp i ärendet är Du välkommen att kontakta oss per telefon (tfn: 08-533 300 04) eller e-post: info@lawline.se.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare