FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt05/12/2017

Rätt till skadestånd vid cykelolycka?

För ca en månad sedan så var jag med i en olycka, jag cyklade på min sida av cykelbanan och fick mötande i samma bana, personen på annan cykel aktar sig ej och jag blir tvungen att väja får sladd då det ligger grus på cykelbanan välter och faller så otursamt att jag bryter både ben och fot (höger).

Personen stannade inte utan cyklade bara vidare så jag vet inte alls vem det kan ha varit. Jag har fått för sjukskrivning och läkekostnader från försäkringen men undrar om jag kan ha rätt till mer ?

Nån form av skadestånd eller liknande?

Detta var en fruktansvärt traumatisk händelse för mig då jag blev lämnad i regnet fastklämd under min cykel och det tog minst 5 minuter innan någon upptäckte mina skrik och ringde ambulans.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är jobbigt och smärtsamt att vara med om en sådan olyckshändelse som du beskriver. Rätt till skadestånd för den personskada som du lidit av föreligger för din del om det kan bevisas att den andra cyklisten med uppsåt eller av oaktsamhet vållat skadorna (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Som du nämner så vet du dock inte vem denna person är och det finns således ingen att rikta skadeståndsanspråk mot. Det finns tyvärr inte heller något allmänt skadestånd som täcker dessa typer av situationer, så även om du tekniskt sätt verkar ha rätt till skadestånd så finns det ingen att utkräva det av.

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare