FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/07/2017

Rätt till sjuklön vid korta anställningar

Hej, jag har en fråga angående min anställning och sjuklön.

Jag har inbokade pass 4 dagar i veckan 8-16 och går på schema. Min anställning är student vilket innebär att jag inte har en anställning mellan mina arbetspass. Hur är det då om jag är sjuk? Får jag forfarande sjuklön den 2.a dagen då jag är sjuk för de timmar jag missar på mitt schema?

Tacksam för svar så fort som möjligt!

Med vänlig hälsning, Emma Bergström.

Lawline svarar

Hej Emma, tack för din fråga!

Rätten till sjuklön regleras i Lag om sjuklön, som du hittar här, i 3§.

Normalt gäller enbart rätten till sjuklön vid tillsvidareanställningar eller vid tidsbegränsade anställningar som överstiger 1 månad. För anställningar som är kortare än 1 månad ska anställningen ha påbörjats och pågått i 14 dagar i följd för att du ska ha rätt till sjuklön.

För många kortare anställningar hos en och samma arbetsgivare, som i ditt fall, sker en sammanläggning av arbetstiden för att arbetstagaren ska kvalificera sig för rätt till sjuklön. Tidigare anställningar hos arbetsgivaren räknas då ihop, under förutsättning att det inte gått mer än 14 dagar mellan anställningarna.

Du måste således ha arbetat totalt 14 dagar hos din arbetsgivare och det får inte ha gått mer än 14 dagar mellan arbetspassen för att du ska ha rätt till sjuklön. Om du arbetar 5 dagar i veckan bör du således vara kvalificerad för sjuklön efter ca 3 veckors arbete

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare