FrågaARBETSRÄTTSjuk 20/03/2015

Rätt till sjuklön

Hejsan jag blev sjukskriver pga av att jag har fått stygn i mitt finger av arbetsskada, jag fick en vecka sjukledigt.

chefen skickade till mig att han har ändrat på företaget att man får endast vara hemma från jobbet om man har feber annars måste man till jobbet och stå vid produktionen. Får man göra såhär?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du inte kan arbeta på grund av sjukdom eller skada har du rätt till sjuklön i upp till 14 dagar, detta framgår av 1§ och 7 § i Lag om Sjuklön (SjLL). Din arbetsgivare har rätt att fråga på vilket sätt du är sjuk men du har ingen skyldighet att svara på en sådan fråga. Det enda du behöver göra är att försäkra din arbetsgivare att du inte kan arbeta och att din nedsatta arbetsförmåga beror på att du är sjuk. Du behöver inte gå närmare in på vilket sätt du är sjuk för att få ut din sjuklön, det framgår av 9 § SjLL. Kommer du vara borta från arbetet längre än 7 dagar skall du lämna in ett läkarintyg, inte heller här behöver du gå närmare in på vilken typ av sjukdom du har enligt 8 §, andra stycket i SjLL.

Din chef får inte bestämma egna regler om sjuklön på sin arbetsplats, Lagen om Sjuklön gäller för alla arbetstagare. Han kan alltså inte bestämma regler om att endast en viss typ av sjukdom skall gälla för att du ska få ut din sjuklön. Sådana regler blir ogiltiga enligt 2§ SjLL. Sjuklönen har du som sagt rätt till så fort du är så pass sjuk att du inte kan utföra dina arbetsuppgifter.

Om du inte kan komma överens med din chef om din sjuklön tycker jag du skall vända dig till din fackförening för hjälp.

Hoppas detta kan hjälpa dig.

Mvh

Matilda BonaRådgivare