Rätt till semesterersättning vid provanställning

Hejsan, Om jag blir anställd 5 februari, provanställning först 6 månader. har jag då rätt till semester i sommar? ( det är en tillsvidare tjänst efter halvåret)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om anställdas rätt till semester finns i semesterlagen.

Enligt 4 § har alla arbetstagare rätt till sammanlagt 25 semesterdagar per år. Något krav på intjänande finns inte för att få rätt till dessa 25 semesterdagar. Dock får man inte alltid betalt för den ledigheten.

Varje semesterår räknas från den 1 april ett år till 31 mars nästa år (exv. 1 april 2017- 31 mars 2018) enligt 3 §. I 4 § finns dock ett undantag till dessa 25 semesterdagar, nämligen att om anställning påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret (alltså 31 augusti 2017 i ditt fall) så har arbetstagaren endast rätt till 5 semesterdagar. Eftersom din provanställning började den 5 februari har du hunnit vara anställd ca två månader under intjänandeåret har du därför enbart rätt till 5 semesterdagar och av dessa dagar är har du rätt till 2 dagars semesterlön och 3 dagars obetald semester.

Det är frivilligt om man som arbetstagare vill ta ut obetald semester enligt 8 §. Om inget är avtalat så ska semestern oavsett om den är betald eller inte förläggas någon gång under perioden juni-augusti(12 §).

Vissa arbetsgivare erbjuder dig som nyanställd betald semester även om du inte hunnit tjäna in den, så kallad förskottssemester.

TIPS! Under provanställningen kan dock arbetsgivaren säga upp anställningen när den vill och behöver inte motivera varför enligt 6 § LAS. Därför skulle jag inte rekommendera att man är påstridig med semester under den perioden om inte arbetsgivaren själv tar upp det. Däremot när din provanställning gått över till fastanställning.

Bra att veta är dock att även om provanställningen skulle ta slut så har man ändå rätt semester för de arbetsdagar man tjänat in.

Men för att sammanfatta din fråga så har du rätt till 5 semesterdagar men har endast rätt att få betalt för 2 semesterdagar, sedan har du möjligheten att välja om du vill ta ut resterande.

OBS! Det jag tagit upp här är huvudregeln vilket gäller i de allra flesta fallen. Dock kan din rätt till betalda semesterdagar påverkas av om du haft perioder av frånvaro som inte är semesterlönegrundande samt eventuella kollektivavtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare