Rätt till semesterersättning kan inte avtalas bort

Hej, min sambos dotter sa upp sig 24/10-17, arbetsgivaren vart arg och skrev ett avtal som hon skrev på. Där har dom gjort en uträkning som reglerar hennes slutlön i november. Dom har inte räknat med semestern hon tjänat in från 1/4 i år och fram till slutdatum. När hon nu ringde och påpekade det så sa dom att hon skrivit på avtalet och har då ingen yrkan på semesterersättning. Kan dom göra så ? Dom har lurat henne medvetet. Det är dessutom skrivet på ett papper från en redovisningsbyrå som inte är arbetsgivaren.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Avtal kan inte ersätta semesterlagens regler

En arbetstagare har rätt till semesterförmåner enligt Semesterlagen (1977:480). Lagens regler är tvingande som skydd för arbetstagaren, vilket betyder är lagens regler inte kan avtalas bort på sådant sätt som du beskriver, se 2 § Semesterlagen. Avtalet som din sambos dotter har skrivit på är alltså inte giltigt i den del som det strider mot semesterlagens regler. Hur semesterförmåner ska delas ut beror på hur hennes anställning ser ut. Men som utgångspunkt har hon rätt till semesterersättning 12 procent av allt som hon har tjänat under semesteråret, se 16b § Semesterlagen.

Om din sambos dotter är medlem i en fackförening, råder jag er att ta kontakt med denna så fort som möjligt. Ni är även varmt välkomna att kontakta vår juristbyrå via info@lawline.se för vidare vägledning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Carl Trolle OlsonRådgivare