Rätt till retroaktiv lön?

Hej.

Jag bytte nyligen jobb och har hamnat i en obekväm situation med min tidigare arbetsgivare på grund av ett oseriöst hanterande av min tidigare chef.

Det finns två stora felaktigheter i samband med min uppsägning. Det ena är att jag slutet på 2015 övergick från rollen "Teknisk montör" till rollen "Projektledare", vid löneförhandlingen 2016 krävde jag då en ökning från 28.000:-/mån till 33.000:-/mån, men detta påtalade man att man inte hade råd med men då gjorde vi en muntlig överenskommelse att jag istället för löneökning skulle få gå en certifieringskurs i projektledning.

Detta gjorde jag i slutet på 2016. Sen skulle vi ha förhandlat i Juni 2017 men chefen förhalade denna så långt det gick men när jag då påpekade att jag skulle få retroaktivt betalt från Juni så hade vi till slut löneförhandling, men i det skedet hade jag fått ett jobberbjudande som jag inte kunde tacka nej till, när jag presenterade detta så sa chefen att de hade tänkt att ge mig 33.000:-/månad, detta var lägre än vad jag fått från nya jobbet och jag sa då upp mig. Då ska jag ha rätt till 33.000:-/mån från Juni månad enligt min mening fram till 22 september då jag slutade?

Nu har dom dessutom försökt att lura mig på 2 veckor outtagna semesterdagar som jag ska ha rätt att få ut i pengar, men dessa två påstod dom att jag tagit ut 2016-09-05 - 2016-09-16, men jag har tydliga bevis från google maps historiken att jag inte varit ledig utan varit på jobb alla dessa dagar.

Jag har bevis i båda fall, hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Till skillnad från en fackorganisation har en individuell arbetstagare ingen allmän förhandlingsrätt (10 §). Eftersom ni kom överens om att du skulle få en certifieringskurs istället för lönehöjning är denna del av din chefs agerande acceptabelt. Sedan sköt han upp ett planerat förhandlingstillfälle några månader och jag tolkar din fråga som att du vill ha lön för denna tid som om en lönehöjning hade ägt rum vid det tilltänkta förhandlingstillfället.

Till följd av att du saknar lagreglerad förhandlingsrätt har kan ett sådant krav tyvärr inte nå framgång i rätten. Om du är fackmedlem kan de möjligtvis kräva något liknande. Prata i så fall med din fackorganisation om möjligheten att kräva detta genom dem.

En annan möjlighet är om du har ett kollektivavtal som ger dig förhandlingsrätt eller att ditt anställningsavtal innehåller en sådan rätt. I så fall kan jag tänka mig att du hade kunnat yrka på lön för denna tid. Detta blir i form av allmänt skadestånd för den ekonomiska förlust du gjort under tiden du gått miste om förhandlingen och dess löneförhöjande möjlighet. Det talar till din fördel att chefen medgett att han tänkt ge dig löneförhöjning. Överlag ser jag dock ingen garanti för detta utan det är ett argument du får föra inför arbetsdomstolen om du vill kräva detta (2 kap. 1 § lagen om rättegången i arbetstvister).

Utan omständigheterna till handa kan jag inte bedöma det du säger om semesterdagarna. Arbetsgivaren får inte till din nackdel bryta mot semesterlagen, utöver detta gäller vad ni avtalat. Om han bryter mot detta har du rätt till ersättning. Bevisbördan i en rättegång ligger på den som kräver något. I ditt fall är det du som kräver ersättning för semester. Om du har bevisning för detta i form av GPS-historik kan detta leda till att rätten bifaller ditt krav om semesterersättning. Även detta tas upp i arbetsdomstolen och kan handläggas i samma mål om du bestämmer dig för att ta detta vidare.

Du kan börja med att prata med arbetsgivaren själv och framställa argument för varför du har rätt dels till ersättning för lönehöjningen, dels semesterersättningen. Om du vill ha ytterligare rådgivning av en jurist på Lawline i någon del av detta ärende kan du klicka här för mer info.

Hoppas det hjälper en bit på vägen. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare