Rätt till prisavdrag för felutrustad bil

Förra veckan köpte jag en bil av en stor bilfirma. Problemet är att bilen inte har den utrustning som den påstods ha. På papper står det att den ska ha värme i ratten, men i verkligheten finns det inget sådant. Man har helt enkelt tagit betalt för något som inte finns. Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att det är du som privatperson som har köpt bilen, vilket är av betydelse för att fastställa vilken lag som blir tillämplig på problemet. För köp genomförda av privatpersoner så gäller nämligen Konsumentköplagen, jämfört med Köplagen som gäller för köp mellan näringsidkare.

I konsumentköplagens första paragraf (se https://lagen.nu/1990:932#P1S1) kan man se att lagen gäller för köp av lösa saker, även kallad "lös egendom". Till denna kategori hör bilar, vilket gör att vi kan använda oss av lagen.

I konsumentköplagens 16§ börjar bestämmelserna om vad som avses med en felaktig vara och vad som sedan gäller när en vara konstaterats vara felaktig. I paragrafens första stycke framgår att varan ska stämma överens med vad som följer av avtalet (se https://lagen.nu/1990:932#P16S1). Vidare kan man även utläsa av tredje punkten i andra stycket att varan ska stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat. I paragrafens sista stycke framgår sedan att varan anses som felaktig om den avviker från något av det som framgår i första och andra stycket. Om det framgår i själva avtalet att bilen ska vara utrustad med värme i ratten så anses det som ett fel i varan redan i och med paragrafens första mening. Om det inte framgår i själva avtalet, men att säljaren i sin beskrivning eller att det i dokument om bilen påstås att rattvärme finns, så är det fortfarande att anse som ett fel i varan enligt tredje punkten i andra stycket.

Ytterligare en paragraf som skulle kunna vara tillämplig, beroende på vilket sätt som informationen om värmen i ratten framgår, är 19§. Där framgår det att en vara är felaktig om den inte överensstämmer med den information som säljaren har lämnat om varan i marknadsföringen eller annars före köpet. Om det till exempel var i en annons som bilen påstods ha värme i ratten trots att detta saknas så kan denna paragraf bli tillämplig - dock inte om säljaren har rättat de felaktiga uppgifterna i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte inverkat på köpet, tredje stycket.

Vi kan alltså konstatera att den uteblivna värmen i ratten är ett fel i varan i konsumentköplagens mening. Det första du då måste göra är att kontakta säljaren för att reklamera köpet. Detta måste göras inom skälig tid, vilket inte är något bekymmer för dig eftersom att du köpte bilen så sent som förra veckan (se 23§).

För att få veta vilka åtgärder som vi kan vidta mot detta får vi gå vidare till 22§ (se https://lagen.nu/1990:932#P22S1). Där framgår det att köparen kan kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller hävning när det är fel i varan. Dessa åtgärder har en viss inbördes rangordning som man måste ta hänsyn till, där de minst kostsamma och mest tidsbesparande åtgärderna har företräde framför andra. Att häva ett köp är alltid den sista utvägen.

Enligt 26§ så har du som köpare rätt att kräva antingen avhjälpande eller omleverans av varan, det vill säga installation av värme i ratten eller en omleverans av bilen, om det kan ske utan en oskälig kostnad för säljaren. Eftersom att det rör sig om en så pass värdefull vara som en bil så är det troligt att både en nyinstallation av rattvärme och omleverans är alldeles för omfattande åtgärder för säljaren. Du har då istället rätt att kräva prisavdrag enligt 28§, vilket även ter sig som den mest praktiska lösningen för båda parterna. Prisavdraget ska då motsvara värdet för värme i ratten, det vill säga hur mycket den utrustningen är värd.

Hoppas att detta var till hjälp, och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare