FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/06/2016

Rätt till parkeringsplats

Har man som hyresgäst rätt till en parkeringsplats? Är inte hyresvärden skyldig att fixa parkering till alla lägenheter?

Lawline svarar

Hej!

Det finns ingen generell eller lagstadgad skyldighet för en hyresvärd (varken i en bostadsrättsföreningen eller hyresgästförening) att erbjuda tillgängliga parkeringsplatser.
Frågan om rätt till parkeringsplats regleras istället civilrättsligt (genom avtal mellan privaträttsliga personer). Om parkeringsplats ingår i ert boende eller inte framgår alltså ur avtalet som ni tecknat med er hyresvärd. Framgår det inte av kontraktet huruvida parkeringsplats garanteras eller inte, rekommenderar jag att ni läser er förenings stadgar. I stadgarna specificeras ofta villkor för angelägenheter av mer allmännyttig karaktär, så som parkering eller dylikt.

Hoppas detta har besvarat er fråga!

Adrian NylénRådgivare