Rätt till obetald semester

Hej,

Jag började nytt jobb i början av januari, och kommer bara ha ca 7 betalda semesterdagar i sommar. Jag vill ta ut obetalda semesterdagar, och har för mig att man faktiskt har rätt till detta. Min chef säger dock att hon aldrig hört talas om det, och att obetald semester är det samma som att vara tjänstledig.

Vad är det som gäller?

Med vänlig hälsning,

Anonym

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Alla arbetstagare har enligt lag rätt till 25 dagars semesterledighet per år (4 § semesterlagen). Denna rätt har man som huvudregel redan det första anställningsåret. Semesterledighet innefattar både betald och obetald semester. Om du nu har hunnit tjäna in 7 dagars betald semester har du således rätt att ta ut ytterligare 18 obetalda semesterdagar. Detta gäller så länge du inte omfattas av ett kollektivavtal som föreskriver annat semesterår än det enligt lag bestämda (1/4-31/3). Obetald semester är inte samma sak som tjänstledighet. Semesterledighet (oavsett om den är betald eller ej) är något en arbetstagare har rätt till enligt lag medan tjänstledighet (oftast) kräver arbetsgivarens godkännande.

Sammanfattningsvis: Du har rätt att ta ut ytterligare obetald semesterledighet.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare