Rätt till makes hus vid skilsmässa

Hej. För 7 år sen köpte min man ett hus,men det är han som ät ägare och han skrev inte mitt namn i alla papper och blanketet som har fått från banken men när han skulle låna pegar från banken får att köpa huset fick jag också skriva under pappert att jag är med på att betala tillbaka lånet. Nu vill jag skilda mig men jag är orolig om jag får nånting av huset eller inte. jag menar kommer jag att få hälften av huset efter skildmässa eller inte.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Eftersom ni är gifta så huset giftorättsgods. Det innebär att husets värde skall delas lika mellan er om ni skiljer er. Det spelar alltså ingen roll att din man står som ägare. Du har fortfarande rätt till hälften av husets värde, så länge ni inte skrivit ett äktenskapsförord om att huset skall vara hans enskilda egendom.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare