Rätt till lön vid avsked/uppsägning

Jag har precis fått sparken. Då jag frågar om min sista lön så betalar arbetsgivaren inte ut min innestående lön pga att jag fått sparken. Kan han göra så ?

Lawline svarar

Hej Hans, tack för din fråga!

Är det så att du blivit uppsagd på grund av arbetsbrist eller personliga skäl, har du rätt till en uppsägningstid vars längd beror på hur länge du varit anställd. Uppsägningstiden är dock minst en månad. Detta regleras i Lag om anställningsskydd, LAS, 11§. Under denna period har du rätt att få ut lön, även om du inte har några arbetsuppgifter. Detta regleras i LAS 12§.

Har du däremot blivit avskedad på grund av att du misskött ditt arbete har du inte rätt till uppsägningstid och inte heller rätt till lön, mer än för det arbeta du redan har utfört. Om din arbetsgivare vägrar betala lön för det arbete du har utfört begår arbetsgivaren ett fel och du kan begära skadestånd utöver den lön du har rätt till.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare