Rätt till lön på utbetalningsdag

Är arbetsgivaren skyldig att betala ut lönen enligt det datum som angetts som utbetalningsdag på lönespecifikationen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en löneutbetalning ska ske regleras inte i lag, utan i anställningsavtalet och i ett eventuellt kollektivavtal. Om utbetalning inte sker på det avtalade datumet begår arbetsgivaren ett kontraktsbrott. Endast några dagars försening kan ses som ett grovt kontraktsbrott. Din detentionsrätt, dvs. din rätt att hålla inne med din avtalsprestation, aktualiseras då. Den innebär att du kan vägra arbeta tills du har fått din lön.

Tänk dock på att om löneutbetalningen infaller på en helgdag regleras det i samma avtal om utbetalning ska ske precis före eller efter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare