Rätt till lön enligt anställningsavtal

Hej. Har jag rätt att få ut min lön enligt avtalet även om jag inte är med i facket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag antar att det avtal du syftar på är ett anställningsavtal som finns mellan dig och din arbetsgivare. Du har då alltid rätt till lön enligt vad som står i avtalet, och detta oavsett om du är medlem i facket eller inte. Om du inte får ut din lön som du ska enligt avtalet, så innebär det att din arbetsgivare har begått ett avtalsbrott. Du kommer att ha en fordran på arbetsgivaren motsvarande det belopp som du ska ha i lön enligt anställningsavtalet.

För att få dessa pengar utbetalda till dig så kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten som kan utfärda ett betalningsföreläggande till arbetsgivaren enligt lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (se här). Du kommer då bland annat att behöva bevisa att det finns ett anställningsavtal mellan dig och din arbetsgivare som ger dig rätt till den aktuella lönen. Mer information om detta finns på Kronofogdemyndighetens hemsida (se här). Jag skulle även råda dig att överväga att bli medlem i det aktuella facket i ditt fall för att få ytterligare rådgivning i ett fall som detta.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare