Rätt till kvarboende vid avslutat samboförhållande?

Hej! Har en fråga om sambolagen. Jag och min kille är sambor och har levt ihop i två år. Jag flyttade in i hans bostadsrätt men är inte skriven där och har hyrt ut min hyresrätt. Nu ska vi få barn om några månader, jag är äntligen gravid efter flera IVF-försök men har komplikationer efter IVF. Problemet är att nu har min sambo ångrat sig och vill inte bli förälder och kräver att jag flyttar ut omgående. Frågan är hur lång tid får jag på mig att flytta. Vad har jag för rättigheter i min situation?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På grund av att du flyttade in i din sambos bostadsrätt som han hade sedan tidigare, så räknas inte bostadsrätten som samboegendom enligt 3§ sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P3S1) då den inte har införskaffats för er gemensamma användning. Detta innebär att du egentligen inte har någon rätt att bo kvar i lägenheten efter att ert samboförhållande har tagit slut. Din sambo har möjligheten att ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten för att förmå dig att flytta ut vid din vägran.

I 22§ sambolagen finns dock en bestämmelse som handlar om övertagande av bostad i vissa fall. Den stadgar att en sambo kan ha rätt att överta en hyres- eller bostadsrätt när samboförhållandet upphör trots att bostaden inte är samboegendom, om denna sambon bäst behöver bostaden och att ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans så gäller detta endast om synnerliga skäl talar för det.

För att få reda på vad som avses med synnerliga skäl får man undersöka lagens förarbeten. Där (i proposition 1973:32 s.169) kan man faktiskt läsa följande: ”Kravet på synnerliga skäl gäller i princip även det speciella fallet att parterna inte vid upplösningstillfället har några gemensamma barn men kvinnan är havande med barn som mannen har avlat. I ett sådant fall torde synnerliga skäl i och för sig få anses föreligga, om en prövning enligt huvudregeln i paragrafen leder till att kvinnan bör få överta bostaden.” Detta uttalande innebär att det finns förutsättningar för att du ska ha rätt att helt överta bostaden från din sambo. Viss tveksamhet kan kanske uppstå eftersom att det i ert fall rör sig om provrörsbefruktning, men detta är upp till domstolen att bedöma. Övertagande av bostad kräver givetvis att du ersätter honom för bostadens värde. Ett sådant anspråk måste framställas till domstolen inom ett år från att samboförhållandet tagit slut, eller inom tre månader från det att du flyttat från lägenheten.

Kopplat till denna bestämmelse finns 31§ i sambolagen. Av den framgår att om du skulle göra anspråk på att överta bostaden enligt möjligheten ovan, så kan domstolen bestämma vem av er sambos som har rätt att bo kvar i bostaden fram till det att frågan om övertagandet av bostaden är helt utredd, eftersom att detta kan ta lite tid. Om då den ena sambon får rätten att tills vidare bo kvar i bostaden, så blir den andra sambon skyldig att genast flytta därifrån.

Hoppas att detta klargjorde din situation!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare