FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/01/2015

Vem får hyresrätt vid bodelning i samboförhållande?

Hej!

Jag har en fråga gällande sambolagen.

Jag och min flickvän har tankar på att flytta ihop. Hon har ett barn under 18 år sedan ett tidigare förhållande. Om hon flyttar in hos mig i den hyresrätt som jag har och vi senare skulle flytta isär blir det hon som då övertar lägenheten pga. att hon har barn? Är det någon skillnad om vi gemensamt flyttar in i en annan hyresrätt (ex en större) än om hon flyttar in till mig idag med mig på kontraktet?

Med vänlig hälsning

Daniel

Lawline svarar

Hej!

Om din flickvän flyttar in i din hyresrätt kommer den därmed inte automatiskt att bli samboegendom. Bostaden kommer med andra ord inte att bli föremål för bodelning ifall ert samboförhållande skulle upphöra. Trots att hyresrätten inte utgör samboegendom kan din flickvän ändå ha rätt till bostaden i vissa fall. Det krävs då att hon anses bäst behöva bostaden och att det framstår som skäligt att hon övertar den. Såvida du och din flickvän inte har barn gemensamt krävs det även, för att hon ska ha rätt att överta bostaden, att synnerliga skäl talar för det (se https://lagen.nu/2003:376#P22S1).

Om du och din flickvän däremot anskaffar en ny lägenhet tillsammans blir situationen en annan. Då kommer den lägenheten att utgöra samboegendom och därmed ingå i bodelningen om samboförhållandet upphör. Den sambo som bäst anses behöva bostaden har då rätt att överta den, förutsatt att det framstår som skäligt.

Om bostaden har ett betydande värde och inte kan avräknas mot annan samboegendom kan den part som övertar bostaden behöva betala ett motsvarande belopp till den andra sambon. Då bostaden är en hyresrätt blir situationen dock något komplicerad. Enligt Jordabalken 12 kap som reglerar hyresförhållanden (se https://lagen.nu/1970:994#K12P65S1) är det inte tillåtet att ta betalt för hyreskontrakt. Vid en regelrätt bodelning med beaktande av JB 12 kap 65 § bör därför den part som övertar bostaden inte behöva avräkna något belopp för hyreskontraktet. I den juridiska litteraturen har denna ordning ansetts orimlig. Flera författare anser att det är godtagbart att låta den sambo som övertar en hyresrätt vid en bodelning få betala för det värde hyresrätten kan tillmätas. Vad som gäller i detta avseende är oklart.

Hoppas att du har fått klarhet i din fråga och lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare