Rätt till hyreslägenhet när samboförhållande upphör

Hej. Om jag träffar en man och vi flyttar ihop i min lägenhet, jag står på kontraktet, har han rätt till att bo kvar om vi gör slut? Är inte lägenheten min? Han säger att han har rätt att bo kvar tills han har råd att flytta till annan lägenhet? Stämmer detta? Jag har ju bott här i 18 år då kan det väl inte vara att han har rätten till kontraktet bara för att vi har bott tillsammans i ett par år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst kan här konstateras att sambolagen blir tillämpligt om ni två stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, se 1 § Sambolagen. Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning, se 3 § Sambolagen. Med sambors gemensamma bostad avses bland annat lägenheter som samborna eller någon av dem innehar med hyresrätt, bostadsrätt eller annan liknande rätt, se 5 § p.3 Sambolagen .

Då ni inte skaffat lägenheten som gemensam bostad, du har ju bott där själv i 18 år och skaffade inte hyreslägenheten för att ni gemensamt skulle bo där, behöver du inte oroa dig. Lägenheten kommer då inte utgöra samboegendom enligt 3 § SamboL.

Din sambo har därmed ingen rätt att bo kvar om ni gör slut. Skulle han inte flytta trots att du ber honom kan du begära avhysning hos kronofogdemyndigheten.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare