Rätt till heltid

Hej jag har varit anställd på heltid sedan mars 2013 med 6 månaders förlängning. När har jag rätt till heltid? jag har också haft en månads heltid varje sommar sedan 2009.

tack på förhand mvh Wael

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du inte har en tillsvidareanställning just nu.

Det finns inget lagstöd för rätten till heltid. Däremot har du som arbetstagare rätt till en tillsvidareanställning om du har varit anställd hos din arbetsgivare sammanlagt i mer än två år eller som vikarie sammanlagt i mer än två år. En tillsvidareanställning måste inte vara på heltid, utan den kan vara på en viss procent av en heltidstjänst.

En tillsvidareanställning skulle innebära att du enbart kan sägas upp om det finns en saklig grund (t.ex. arbetsbrist) eller av personliga skäl (måste också vara sakliga).

Hör av dig till mig om något fortfarande är oklart. Du når mig på musshh121@studentmail.oru.se

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare