Rätt till gratis advokat vid polisförhör?

Hej!

Jag har kört snöskoter i nationalpark, och träffat på naturbevakare, som rapporterat detta till polisen.

Det är dagsböter, 40-60, ser det ut som när jag läser om det på internet, även fängelse i straffskalan. De jag läst om får böta 20 till 30 tusen kronor, för att ha kört på snö, orimligt.

Polisen har ringt och vill ha ett telefonförhör, och frågar om jag vill ha advokat vid förhöret. Ja säger jag.

Det får jag ordna och bekosta själv säger polisen. Är det så?

Vem står för advokatkostnad, vittneskostnader vid en rättegång?

Man kan få dagsböter omvandlat till fängelse, hur räknar man om dagsböterna till

fängelse?

Vem bestämmer om det kan göras, och vad kan det troliga fängelsestraffet bli?

Tacksam för hjälp.

En fattiglapp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Du har inte rätt till en gratis advokat vid polisförhör utan bara om du åtalas i domstol för ett "allvarligare brott". Ditt fall verkar vara i gränslandet för detta så jag tycker definitivt att du bör ansöka om en offentlig försvarare om det kommer till detta. Mer info hittar du här.

Rättegångskostnader betalas vanligtvis av den förlorande parten men kan i vissa fall betalas delvis av staten pga t.ex. dålig ekonomi.

Böter kan aldrig omvandlas till fängelse. Om fängelse finns på straffskalan så lär det vara för allvarligare överträdelser av lagen, t.ex. kraftig nedskräpning i nationalpark. Mer info om detta har du rätt att kräva av Polisen.

Alla straff bestäms av domstolen och vare sig om du har en försvarare eller inte så har du rätt att fråga domstolen om dessa saker.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare